Jdi na obsah Jdi na menu
 


Kompetence při vstupu do MŠ

Co by mělo dítě znát a umět (kompetence) při vstupu do MŠ.

Co by mělo dítě znát a umět při vstupu do MŠ:

  • znát své jméno
  • snažit se srozumitelně vyjádřit svá přání a potřeby
  • zvládnout odloučení od známých osob
  • umět používat hrneček a lžíci
  • umět používat kapesník
  • umět si obout a vyzout bačkorky a boty
  • oblékat a svlékat se s dopomocí
  • znát zdvořilostní návyky (poprosit, poděkovat,...)
  • zachovávat základní čistotu, říci si na WC
  • reagovat na jednoduchý pokyn dospělého
  • poznat si svou značku a své věci

 

Devatero před nástupem do školky

(příprava dítěte na zátěžové situace)

  1. Mluvte s dítětem o tom, co se ve školce dělá a jaké to tam je. Můžete si k tomu vzít obrázkovou knížku nebo si popovídejte s dítětem, které do školky už chodí (mělo by tam ale chodit rádo, aby se vaše dítě nevystrašilo barvitým líčením zlých zážitků). Vyhněte se negativním popisům, jako "tam tě naučí poslouchat", "tam se s tebou nikdo dohadovat nebude" apod.
     
  2. Zvykejte dítě na odloučení. Při odchodu z domu láskyplně a s jistotou řekněte, že odcházíte, ale ujistěte dítě, že se vrátíte. Dítě potřebuje pocit, že se na vás může spolehnout. Chybou je, vyplížit se tajně z domu. Dítě se cítí zrazené a strach z odloučení se jen prohlubuje.
     
  3. Veďte dítě k samostatnosti - v hygieně, oblékání, jídle. Nebude zažívat špatné pocity spojené s tím, že bude jediné, které se neumí obléknout.
  4. Dejte dítěti najevo, že rozumíte jeho případným obavám z nástupu do školky, ale ujistěte ho, že mu věříte a že to určitě zvládne. Zvýšíte tak sebedůvěru dítěte. Pokud má dítě chodit do školky rádo, musí k ní mít kladný vztah. Z toho důvodu nikdy školkou dítěti nevyhrožujte (dítě nemůže mít rádo něco, co mu předkládáte jako trest). Vyhněte se výhružkám typu: "když budeš zlobit, nechám tě ve školce i odpoledne".
     
  5. Pokud bude dítě plakat, buďte přívětiví, ale rozhodní. Rozloučení by se nemělo příliš protahovat. Ovšem neodcházejte narychlo a tajně, ani ve vzteku po hádce s dítětem.
  6. Dejte dítěti s sebou něco důvěrného (plyšáčka).
     
  7. Plňte své sliby - když řeknete, že příjdete po obědě, měli byste po obědě přijít. za pobyt ve školce neslibujte dítěti odměny předem. Dítě prožívá stres nejen z toho, že je ve školce bez rodičů a zvyká si na nové prostředí. Přidá se strach z toho, že selže a odměnu pak nedostane. Samozřejmě, pokud den ve školce proběhne v pohodě, chvalte dítě a jděte to oslavit třeba do cukrárny nebo kupte nějakou drobnost. Materiální odměny by se neměly stát pravidlem, dítě by pak hračku vyžadovalo každý den.
     
  8. Udělejte si jasno v tom, jak prožíváte nastávající situaci vy. Děti dokážou velmi rychle vycítit vaši nerozhodnost, obavy. Platí tu, že zbavit se své úzkosti znamená zbavit dítě jeho úzkosti. Pokud máte strach z odloučení od dítěte a nejste skutečně přesvědčeni o tom, že dítě do školky dát chcete, pak byste měli přehodnotit nástup dítěte do školky. Případně se dohodněte, že dítě do školky bude vodit ten, který s tím má menší problém.
  9. V případě individuálních potřeb dítěte si promluvte s učitelkou o možnostech úpravy programu.

 

Zdroj: www.ms-obristvi.pcsa.cz